Pilda vamesului si fariseului | Duminica vamesului si fariseului

Pilda vamesului si fariseului este o parabola a lui Iisus ce apare numai intr-una din evangheliile Noului Testament. Potrivit Evangheliei dupa Luca 18:9-14, un fariseu, obsedat de propria-i virtute, este comparat cu un vames ce se roaga Domnului sa fie milostiv cu el.  Aceasta pilda demonstreaza necesitatea de a ne ruga intru umilinta, cu smerenie. Iata pilda vamesului si fariseului, asa cum ne este relatata in Evanghelia dupa Luca:

Vamesul si fariseul - Ilustratie de Gustave Dore
"Catre unii care se credeau ca sunt drepti si priveau cu dispret pe ceilalti, a zis pilda aceasta: Doi oameni s-au suit la templu, ca sa se roage: unul fariseu si celalalt vames. Fariseul, stand, asa se ruga in sine: Dumnezeule, Iti multumesc ca nu sunt ca ceilalti oameni, rapitori, nedrepti, adulteri, sau ca si acest vames. Postesc de doua ori pe saptamana, dau zeciuiala din toate cate castig. Iar vamesul, departe stand, nu voia nici ochii sa-si ridice catre cer, ci-si batea pieptul, zicand: Dumnezeule, fii milostiv mie, pacatosului. Zic voua ca acesta s-a coborat mai indreptat la casa sa, decat acela. Fiindca oricine se inalta pe sine se va smeri, iar cel ce se smereste pe sine se va înalta."

Pentru a intelege mai bine aceasta pilda, ar trebui sa  lamurim mai intai cu exactitate ce insemna pe vremea lui Iisus un fariseu si un vames. Fariseii era reuniti intr-una din cele mai influente secte religioase de pe atunci. Cuvantul "farisei" are sensul literal de "cei separati, separatisti", relevand caracteristica de baza a credintei acestora. Fariseii respectau cu cea mai mare strictete legile religioase, traditiile si ceremonialurile iudaismului ortodox. Ei se considerau drept unicii adepti autentici ai legilor lui Dumnezeu, si, din acest motiv, se considerau pe ei insisi mai buni si mai sfinti decat oricine altcineva. Ei se delimitau in acest fel nu numai de ne-evrei - pe care ii dispretuiau si ii numeau caini pagani - ci si de fratii lor evrei.
Vamesii pe de alta parte era vazuti de ceilalti evrei drept niste oameni fara caracter, intrucat ei adunau taxele pentru stapanitorul Palestinei, Imperiul Roman. Ei erau numiti oficial in posturile de colectori de taxe pentru Cezar, fiind din aceasta cauza considerati tradatori de catre restul evreilor. Romanii ii instruiau cum trebuiau sa fie taxati oamenii in functie de averile lor, insa vamesii obisnuiau sa ceara taxe mai mari pentru a- rotunji veniturile personale. Ei ii jecmaneau, de cele mai multe ori, pe confratii lor, ii inselau si ii furau, si erau, din aceasta pricina, dispretuiti si vazuti drept ultimii oameni de pe pamant.

Asadar, atunci cand Iisus a istorisit aceasta parabola si a comparat un fariseu cu un vames, El a ales niste exponenti ai lumii evreiesti ce ocupau pozitii opuse in comunitatea lor. Fariseul era "cel mai bun", cel mai credincios, mai sfant, mai dumnezeesc dintre oameni, in vreme ce vamesul era cel mai rau, mai decazut moral om ce putea fi imaginat vreodata.

Pe care dintre acesti doi oamenii ii vede Iisus a fi mai demn de a sta in fata lui Dumnezeu? Pe fariseul aparent lipsit de orice pacat, care nu are nici o indoiala ca este cel mai bun credincios din lume, sau pe vamesul, pacatosul dispretuit de ceialalti si care se dispretuieste el insusi, care se simte atat de rusinat de el insusi incat nu indrazneste nici macar sa-si ridice ochii catre cer, ci se roaga simplu ca Dumnezeu sa aiba mila si sa il ierte? De cele mai multe ori, felul Lui Dumnezeu de a vedea lucrurile este cu totul diferit de al noastru! El spune "Caci gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre" (Isaia 55:8). Desi pacatele vamesului erau neindoios multe, din cauza faptului ca recunoastae cu sinceritate si umilinta ca este pacatos, un pacatos ce are nevoie de ajutorul Lui Dumnezeu, Iisus spune ca "s-a coborat mai indreptat la casa sa," spre deosebire de fariseul atat de mandru de credinta si respectul sau fata de lege, care nici macar nu s-a gandit ca ar avea nevoie sa-i ceara ceva Lui Dumnezeu, crezand poate ca, din contra, el ii face un favor Lui Dumnezeu atunci cand Il onoreaza in rugaciunile sale!

In ochii lui Dumnezeu, vanitatea religioasa a fariseului constitue cel mai mare si mai greu dintre pacate. Este vorba de atitudinea ipocrita de genul "sunt mai sfant decat tine" care ii face pe unii oameni sa isi dispretuiasca semenii si sa ii priveasca de sus. Cei care apuca pe aceasta cale sunt ei sunt considerati de ceilalti drept cei mai ingusti la minte si mai intoleranti credinciosi din lume. Pentru ca in loc sa-i iubeasca, sa-i ierte si sa-i inteleaga pe cei din jur, ei ii critica mereu, ii judeca si ii condamna ca nu sunt la fel de buni cum li se pare ca sunt ei insisi.

Biblia ne spune ca "pe cand sedea El la masa, în casa, iata multi vamesi si pacatosi au venit si au sezut la masa impreuna cu Iisus si cu ucenicii Lui. Si vazand fariseii, au zis ucenicilor: Pentru ce mananca Invatatorul vostru cu vamesii si cu pacatosii?" dar Iisus le-a raspuns, "Dar mergand, invatati ce înseamna: Mila voiesc, iar nu jertfa; ca n-am venit sa chem pe drepti, ci pe pacatosi la pocainta." (Matei 9:10-13). Cu alte cuvinte, Iisus a zis "Mai curand cautati sa aveti dragoste si mila, si nu doar sa va faceti datoria fata de lege. Mai curand daruiti dragoste celorlalti decat sa fiti atat de inflexibili in credinta si atat de acuzatori la adresa altora."

Trebuie sa reunoastem ca nici unul din noi nu are o bunatate a sa, personala, ci tot ce este bun vine numai de la Domnul si de la bunatatea Lui. Numai Dumnezeu este bun! "Fiindca stiu ca nu locuieste in mine, adica in trupul meu, ce este bun. Caci a voi se afla in mine, dar a face binele nu aflu; Caci nu fac binele pe care il voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc, pe acela il savarsesc." (Romani 7:18-19) Iisus este atat de ofensat de credinta ipocrita a fariseilor incat le spune acestora ca sunt mai rai decat betivii si prostituatele, vamesii si pacatosii pe care ii osandesc, si ca pacatosii au mai multe sanse de a ajunge in ceruri decat fariseii.

Iisus le zice in fata, "Adevarat graiesc voua ca vamesii si desfranatele merg inaintea voastra în imparatia lui Dumnezeu." (Matei 21:31) Iisus le spune pana si ucenicilor, "Caci zic voua: Ca de nu va prisosi dreptatea voastra mai mult decat a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra in imparatia cerurilor." (Matei 5:20)

Iata cat de insuportabila i se parea lui Iisus a fi ipocrizia fariseilor :"Vai voua, carturarilor si fariseilor fatarnici! Ca voi curatiti partea din afara a paharului si a blidului, iar inauntru sunt pline de rapire si de lacomie. Fariseule orb! Curata intai partea dinauntru a paharului si a blidului, ca sa fie curata si cea din afara. Vai voua, carturarilor si fariseilor fatarnici! Ca semanati cu mormintele cele varuite, care pe din afara se arata frumoase, inauntru însa sunt pline de oase de morti si de toata necuratia. Asa si voi, pe din afara va aratati drepti oamenilor, înauntru însa sunteti plini de fatarnicie si de faradelege."(Matei 23:25-28)

Ceea ce ii face pe farisei atat de fatarnici este mandria lor. Ei erau prea mandri pentru a se confesa Domnului ca sunt pacatosi la fel ca si ceilalti. De fapt, ei nu numai ca nu isi marturiseau pacatele, ci nu isi zareau nici macar propriile pacate. Nu puteau admite ca pot face ceva gresit si de aceea sunt numiti "calauze oarbe, orbilor" (Matei 15:14). La urma urmei, poate fi o adevarata usurare sa marturisesti ca esti rau, sa admiti cu onestitate ca nu esti bun. Dumnezeu ne-a aratat ca nimeni de pe lumea asta nu este bun. De accea, cei mai rai oameni in fata ochilor lui Dumnezeu sunt cei care pretind ca nu pot fi decat buni si ii privesc cu dispret pe pacatosii din preajma lor. "Nu este drept nici unul; Nu este cel ce intelege, nu este cel ce cauta pe Dumnezeu. Toti s-au abatut, impreuna, netrebnici s-au făcut. Nu este cine sa faca binele, nici macar unul nu este."(Romani 3:10)

Ideea lui Dumnezeu despre credinta nu se indreapta catre o perfectionista fuga de pacate, ci catre pacatosul umil, lipsit de speranta care are nevoie de Dumnezeu! "Mila voiesc, iar nu jertfa; ca n-am venit sa chem pe drepti, ci pe pacatosi la pocainta." (Matei 9:13) Dumnezeu vede bunatatea drept una dumnezeeasca, cea a unui pacatos care stie ca are nevoie de Dumnezeu si depinde de El pentru a fi mantuit.

Idee lui Dumnezeu despre sfintenie este cea a unui pacatos salvat de gratia divina, a unui pacatos care nu poseda o perfectiune sau o sfintenie personala, ci este total dependent de mila si dragostea Lui Dumnezeu!

Asadar, care din cei doi crezi te reprezinta? Ce esti? Un fariseu sau un vames?


Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Pilda lui Zaheu Vamesul | Duminica lui Zaheu

Pilda samariteanului milostiv

Pilda Cananeencii | Duminica Cananeencii
Pilda vamesului si fariseului | Duminica vamesului si fariseului Pilda vamesului si fariseului | Duminica vamesului si fariseului Reviewed by Diana Popescu on februarie 09, 2014 Rating: 5

2 comentarii:

  1. ma bucur ca mai citim si pasaje biblice extraordinare!pilde si exemple de,,suflet,,intr o lume terna si ignoranta ca a noastra sunt f.binevenite!D ZEU SA FIE CU NOI!

    RăspundețiȘtergere
  2. mersi de rezumatul la romana

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.