marți, 13 mai 2014

De ce va plac barfele despre vedete?

Initial, am vrut sa-mi intitulez articolul "De ce ne plac barfele despre vedete?", dar am realizat ca m-am indepartat de multa vreme (daca am fost cu adevarat apropiata vreodata) de acest tip de amuzament aparent nevinovat. M-am documentat asadar, si am cautat cateva barfe sau stiri bomba aparute zilele astea in ziare si emisiuni TV. Iata ce am gasit: "Au intrerupt orice fel de legatura! Din iubiti, au devenit dusmani! Vezi cum se comporta acum Pelinel si Boureanu," "MARGHERITA, certată cu BUNELE MANIERE! S-a SCOBIT ÎN DINŢI cu UNGHIILE, după CE A MANCAT COPIOS! ," "Se lauda degeaba ca a slabit! Bianca Rus a iesit invinsa din lupta cu kilogramele," "Gigi Becali s-a intors la Penitenciarul Poarta Alba! Sper sa ma elibereze CEDO pentru tratament," "FATA LUI ADI MINUNE, DATA DISPARUTA la POLITIE! IATA CE DETALII a dat MANELISTUL oamenilor legii," "Goala pe plaja din Miami! Primele poze de anul asta cu Bianca Dragusanu in costum de baie!," "SIMONA GHERGHE face DEZVĂLUIRI INCREDIBILE! A vrut să FUGĂ de ACASĂ!", etc, etc. Sper ca v-am dat indeajuns de multe exemple! Daca mai vreti,  gasiti o droaie de tabloide pe internet...

Ce / cine sunt vedetele?

De ce va plac barfele despre vedete?
Sa vedem mai intai, asa cum este de bun simt, definitia din DEX: "VEDETa, vedete, s. f. Actor sau actrita care detine un rol principal intr-un spectacol, mai ales intr-un film (si se bucura de renume, de mare popularitate); sportiv de mare talent si popularitate; p. ext. persoana care vrea sa iasa in evidenta, sa epateze. "

Daca examinati cu atentie titlurile barfelor sau articolelor de senzatie enumerate mai sus, cate din persoanele mentionate in ele se incadreaza cu adevarat in definitia DEX? Doar cateva, desigur. In zilele noastre dominate de mass media, in special de televiziune si internet, "vedetele" se nasc si dispar peste noapte! As defini vedeta, din acest punct de vedere, drept o persoana care apare foarte mult la televizor, pe siteuri si in presa, dar care nu se remarca neaparat prin talente sau merite de vreun fel.

Sa ne intoarcem insa la oile (pardon, vedetele) noastre!

Barfa despre vedete ca aspect negativ

Oamenii savureaza barfele despre celebritati  pentru a-si potoli diverse si deloc laudabile nazuinte si simtaminte nemarturisite. Iata numai cateva exemple:

- GELOZIA. Unora le poate fi foarte greu sa nu simta cel putin o bruma de gelozie fata de vedete. La urma urmei, ele par a avea cam tot ce isi doreste aproape oricine dintre muritorii de rand: bani sau avere ori frumusete sau povesti de iubire magnifice, vile, palate ori masini luxoase. Ce crezi asadar ca  simt acei oameni gelosi (la nivel subconstient) despre niste vedete care fac o gafa impardonabila sau ajung la un mare necaz? Ei bine,  se simt nemaipomenit de bine pentru ca, cel putin intr-o privinta, sunt mai buni sau mai destepti decat "celebritatile astea infumurate."

- SATISFACTIA. De ce crezi ca cineva poate fi interesat sa citeasca un articol sau sa urmareasca o stire TV despre o vedeta anume ce este pe punctul de a-si distruge viata din pricina consumului de droguri? Oamenii sunt strabatuti de un simtamant de satisfactie atunci cand afla ca altii (si nu ei) sufera. Daca persoana ajunsa intr-un impas este o celebritate, satisfactia devine si mai mare!

- AMBITIA. Unii sunt fascinati de viata vedetelor si isi doresc sa fie asemeni lor. Atunci cand urmaresc la televizor o emisiune despre, sa spunem, tradarile in amor ale unei celebritati, isi zic, "Ah, isi permite sa faca asta. Ce n-as da sa fiu ca ea!" Cu alte cuvinte, unii oameni se motiveaza subconstient atunci cand dau peste o astfel de barfa/stire.

Barfa despre vedete ca aspect pozitiv (?)

Fascinatia fata de celebritati este adanc inradacinata in mintile noastre. Creierul nostru poseda un mecanism special de amintire a fetelor umane. Stramosii nostri erau nevoiti sa-ti recunoasca prietenii si dusmanii, dar numarul de fete umane cu care aveau de a face era destul de mic. Pe de alta parte, noi suntem cotropiti de astfel de fete, nu numai prin interactiunile noastre directe, ci si prin televiziune, ziare, magazine si siteuri.

Vedem fetele vedetelor, celebritatilor si politicienilor atat de frecvent, poate prea frecvent! Unii dintre noi zarim mai des fetele acestor oameni decat pe cele ale prietenilor ori membrilor familiei. In acest fel, se poate crea un fel de intimitate cu vedetele, iar aceasta familiaritate ne joaca renghiul de a nu mai putea diferentia fetele celor pe care ii cunoastem personal de cele ale persoanelor cu care nu ne-am intalnit niciodata. Mintea noastra subconstienta isi spune ca de vreme ce zarim atat de des celebritatile si stim atat de multe despre ele, inseamna ca ele trebuie sa fie folositoare pentru noi din punct de vedere social. Da, cumva, unii dintre noi pot avea senzatia ca unele vedete le sunt asemeni unor prieteni apropiati. Aceasta pseudo-relatie poate fi insa un lucru bun...

- SUBIECTE COMUNE DE CONVERSATIE. Celebritatile ne ofera subiecte comune de conversatie. In acelasi fel in care suntem atasati de prieteni gratie unor evenimente sau intamplari impartasite cu ei, la fel ne putem apropia de alti oameni atunci cand barfim despre casatoria esuata a unei vedete ori despre ridicola operatie estetica a unei celebritati. Uneori, vedetele pot reprezenta singurii "prieteni" pe care ii ai in comun impreuna cu colegii de munca. Barfa despre celebritati poate fi singurul "limbaj" comun cu coafeaza sau dentistul, asa ca faptul de a fi mereu la curent cu cele mai noi stiri de can-can te poate ajuta sa te integrezi social, sa interactionezi cu strainii si sa-ti faci noi cunostiinte.

- EXEMPLE.  Barfele despre vedete pot fi "educative" prin niste exemple. Celebritatile ne furnizeaza o multime de povesti de succes dar si povesti cumva moralizatoare. Unii oameni vad celebritatile ca pe niste modele demne de urmat pentru a se imbraca, a avea o relatie de cuplu, sau a se comporta in societate. Alte persoane, dimpotriva, se straduiesc cat mai mult  pentru a face exact pe dos fata de niste celebritati!

- STIMA DE SINE. Barfa despre vedete ne poate mari stima de sine. Oameni care nu isi respecta prea mult propria persoana pot scapa cat de cat de aceasta povara identificandu-se cu o celebritate sau aspirand sa devina una! In acelasi timp, admiratia fara limite si nazuinta de a avea o relatie cu o vedeta poate face ca cineva sa se izoleze si sa nu se integreze social. Unii oameni depasesc aceasta granita, ajungand la un fel de "adoratie" a unei vedete, ce poate da nastere unei adevarate obsesii!

- REFUGIERE DIN COTIDIAN. Barfele despre celebritati ofera unora un fel de supapa de refulare. Ei isi proiecteaza, isi transfera visurile, temerile si sperantele catre vedete. Atunci cand barfesc despre celebritati, astfel de persoane au ocazia de a visa cu ochii deschisi, a fantaza, a critica sau a-si exprima dezaprobarea fata stilurile de viata si optiunile unor vedete (un lucru ce se petrece inclusiv pe internet, pe forumuri, bloguri si siteuri!).


Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

10 femei fatale pentru un barbat

Psihologia "fetelor rele" | De ce femeile sunt scorpii? 

Barfa in citate, aforisme, maxime

13 comentarii:

Mikael Oddmund spunea...

Superb! două postări ,,moralizatoare" consecutive, în aceeași dată:)) Dacă precedenta avea puternică încărcătură emoțională, aista ne pune la colț cu rotulele pe coji de nuci :p
Acum serios, ai muncit mult să documentezi materialul, sper numai să nu-ți fi lăcrimat ochii expusă fiind la mizeria aia de ,,citate" ;) Pe mine m-ar fi oripilat maximal să consum asemenea butade lăcrămoase cu iz incipient de cefalee acută!
Mda, proiecția neîmplinirilor în plan personal asupra mimozelor, scleroza emoțională de a găsi in ,,manechinoase" sursa poluțiilor nocturne, utopia înavuțirii peste noapte alăturată unui dement scenariu de cum pot fi cheltuiți ulterior banii - iată psihoza ce cuprinde ratații în plan psiho-social. Cerbicia de a parazita spațiul public cu subiecte ,,virale" dar de minim interes pt. individ duce la imbecilizarea populației printr-o agenda-setting centrată pe ,,uluitor", ,,vandabil" și ,,burlesc". Media nu vând spațiu publicitar, media vând, în fapt, audiență comercianților ce caută expunere în piață. Cum? Pigmentând calupuri de mondenități de viscerală ,senzualitate' cu commercial-uri la detergenți. Data viitoare când o voi vedea pe Bianca, sper să fie succedată de un spot care să-mi promoveze latex-ul atât de bine încât să încuvințez folosirea da chiar si pt. a preîntâmpina riscul de a produce vreo progenitură aidoma duduii cu pricina!

Pace vouă cititorilor. Iar ție, articulanto de texte faine, vremuri belicoase că cică conflictele produc catharsis. :p

Mikael Oddmund spunea...

p.s. mai temperează elanul umilului tău cititor dacă simți că volumul lui de comment-uri depășește cota de avarie. Suferă de verbalizare excesivă și i s-a recomandat să stea departe de populația stabilă cognitiv pt. a nu primi plecăciuni împrumutate din recuzita lui Moisescu Andi! Sunt SIGUR că era o glumă pe aici pe undeva dar nu mai sunt sigur unde... :(

Diana Popescu spunea...

Nu temperez nimic!
Ma rasfat cu feedback-urile tale, care deja starnesc invidii!
Macar de-ar fi constructive!
Noapte buna, Mikael!

Diana Popescu spunea...

Da, am reusit sa aflu si sa gust gluma nu tocmai bine deghizata, pentru mine cel putin. Oricum, cred ca deloc umilul meu cititor este departe de cota de avarie in ale comment-urilor...

Mikael Oddmund spunea...

Diana Popescu cea împăciuitoare! :) Mă trimite la ,Maxiumus cel Milostiv' cu australianul în rol principal. :p
Fir'ar, mi se decriptează semantica textelor, tre' să-mi ascund sfioasa mea faptură mai cu tact :p

Bună să fie pt. toți.

Diana Popescu spunea...

Mda... Am si eu ca toata lumea, mai ales in gand, ochelarii mei de cal. Abia acum am le-am simtit apasarea, si e musai sa fac o esentiala adaugire. Desigur ca ma delectez cu comentariile tale, dar (asta e revelatia mea!) nu te vad in in zbantuiala mintii tale un "simplu" si incitant comentator, un microbist ce se multumeste sa sada in tribunele unui scriitoricesc meci de divizia B. Intrebarea este ce fel de palinca da in clocot in cazanul creativitatii tale, ce fel de marsuri si recviemuri compui in cuvinte si idei?

Florian spunea...

Pur si simplu detest aceste stiri de scandal, urasc sa citesc chiar si presa online. Putine site-uri chiar ofera stiri calitative fara titluri bomboase.

Cred ca cei care chiar sunt interesati de viata "vedetelor", de fapt nu prea au ce altceva sa faca.

Mikael Oddmund spunea...

Recviemuri... :) Ai o anume catifelare în modul de a vorbi de sorginte Marquez-iantă aproape.

Crezi că ai găsit o așa tautologie în ,zbânțuiala minții' tale? Eronat. Sunt suspicionat de ce nu mă fac vinovat. Numai de data aceasta însă. :)
Nu joci în nici o secundă ligă și nici nu angajezi timp cheltuit în numele anostului. Vezi tu...în sarcina ta se rețin multe și de multe din ele ești conștientă. Nu mă ridica în vreun avon prezidențial cu vreo divină și erudită grație; nu prezidez și nu gratific decât foarte rar dintr-o asumpție simplă: îngâmfare.
Aici însă pe mine nu se polarizează nici o atenție iar dacă se întâmplă, mă dezic cu formală și/sau lufică diplomație. Aici totul este centrat pe tine și vreau săvrămână așa pt. că-mi asigură suficiența motivului de-a reveni mereu.
Eu nu maculez nimic la tine iar tu nu găsești ca dubitabile motivația și statornicia mea. Fair deal, isn't it? O relație coezivă în care eu admir ce și cum scrii iar tu, la schimb, nu te schimbi.

Ți-l refuz, așadar, pe ,dar' drept conjuncție adversativă. Ți-l accept pe ,dar' drept cadou prin frumusețea limbajului ș-a omului ce-i dă scop de mit euristic.

Cu deferență,
Mikael

Mikael Oddmund spunea...

Florin, cooptez membri într-o versiune actuslizată a Ku Klux Klan. Mă declar incapabil mental să accept pornografia mediatică, versatilitatea feminină măsurată în km. de...și prostia dizolvată în limbaj la periferia vocabularului. Pentru activarea carnetului de membru, trebuie să faci dovada homofobiei, circumferinței bicepsului și inventarul mijloacelor de interceptare de care dispui. Cameră de tortură avem la sediu.
Nu ezita să mă contactezi în perspectiva unei colaborări.

Cu umanism,
Mikael.

Diana Popescu spunea...

Daca asta iti doresti, atunci facem targul!

Mikael Oddmund spunea...

A fost simplu. Și mai spune vorba lumii că femeia e neîncrezătoare! Pff, ce de zvonistică...

Nu, glumesc, bineînțeles. :) Aproape că ar fi prea fad numai motivul de mai sus. Serios acum.

Nu am denaturat nimic din ce am spus, dar n-am spus tot. Rămâne parteneriat dacă consimți. Îmi plac oamenii. Rar, dar îmi plac. Prin opoziție, ei par a mă plăcea cu toții. Nici măcar nu e un câștig în asta. E doar o constantă apostrofare a răbdării ș-a plictisului. Pe tine nu te anticipez, poate pt. că nu reușesc să te categorizez cu ușurință.
Sintetizând: adevăr pe linie, stânga-dreapta ei alte adevăruri neînțelese încă, pact valid din partea lui eu, faină, faină, faină.

Noapte bună.

Bergman sau Tarkovsky?

Anonim spunea...

D le sunteti ca un,,plasture,,de pus pe..rana!Aveti un mod de a scrie, prin care dezarmati total pe oricine,mai ales daca se vine in perimetrul blogului,cu rautati si injurii.Bine faceti si corect procedati!ilinca.

Mikael Oddmund spunea...

Cine?! Cum?! Unde?! Vreau și eu !!