sâmbătă, 12 iulie 2014

Vindecarea celor doi demonizati din tinutul Gadarei | Exorcismul lui Iisus

Vindecarea demonizatilor, adica a oamenilor posedati de diavol si exorcizarea acestora de catre IIsus reprezinta unele din cele mai expresive pasaje din Noul Testament, in Evanghelia dupa Matei 8:28-34, in cea a lui Marcu 5:1-20, si in Evanghelia dupa Luca 8:26-39. Daca in Matei sunt mentionati doi oameni stapaniti de diavol, in Marcu si Luca este vorba doar despre unul singur. Exista vreo discrepanta aici, sau autorii Evangheliilor s-au contrazis cumva?

Exorcismul lui Iisus
Vindecarea celor demonizati
Cel dintai lucru care trebuie sa fie examinat este daca cei trei evanghelisti au descris acelasi lucru. Momentul in care are loc intalnirea cu demonizatii / demonizatul apare in cele trei istorisiri imediat dupa linistirea furtunii de pe marea Galileei. Exista, de asemeni, mai multe puncte comune, precum vietuirea in morminte, ferocitatea demoniacilor, discutia cu demonii, trimiterea lor in trupurile porcilor, calauzirea turmei de porci catre inecul in mare, si marturiile celor care au fost de fata la acest eveniment. Dupa trecerea in revista a povestirilor lui Matei, Marcu si Luca se pune totusi intrebarea daca numai unul ori doi oameni au posedati de diavol cu acel prilej...

Daca Matei ne spune despre doi demoniaci, Marcu si Luca mentioneaza eventual numai despre unul din cei doi. Nu este clar de ce este mentionat doar unul, insa acest lucru nu exclude posibilitatea existentei unui al doilea. Nici Marcu si nici Luca nu declara cu precizie ca exista numai un om posedat de diavol, lasand loc posibilitatii de a fi fost vorba despre doi sau mai multi.

Iata cum este infatisat acest eveniment in cele trei Evanghelii:

Evanghelia dupa Matei 8:28-34; "Si trecand El dincolo, in tinutul Gadarenilor, L-au intampinat doi demonizati, care ieseau din morminte, foarte cumpliti, incat nimeni nu putea sa treaca pe calea aceea. Si iata, au inceput sa strige si sa zica: Ce ai Tu cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuieSti? Departe de ei era o turma mare de porci, pascand. Iar demonii il rugau, zicand: Daca ne scoti afara, trimite-ne in turma de porci. Si El le-a zis: Duceti-va. Iar ei, iesind, s-au dus in turma de porci. Si iata, toata turma s-a aruncat de pe tarm in mare si a pierit in apa. Iar pazitorii au fugit Si, ducandu-se in cetate, au spus toate cele intamplate cu demonizatii. Si iata toata cetatea a iesit in intampinarea lui Iisus Si, vazandu-L, L-au rugat sa treaca din hotarele lor."

Evanghelia dupa Marcu 5:1-20, "Si a venit de cealalta parte a marii in tinutul Gadarenilor. Iar dupa ce a iesit din corabie, indata L-a intampinat, din morminte, un om cu duh necurat, Care isi avea locuinta in morminte, Si nimeni nu putea sa-l lege nici macar in lanturi, Pentru ca de multe ori fiind legat in obezi si lanturi, el rupea lanturile, Si obezile le sfarama, Si nimeni nu putea sa-l potoleasca; Si neincetat noaptea si ziua era prin morminte si prin munti, strigand si taindu-se cu pietre. Iar vazandu-L de departe pe Iisus, a alergat si s-a inchinat Lui. Si strigand cu glas puternic, a zis: Ce ai cu mine, Iisuse, Fiule al lui Dumnezeu Celui Preainalt? Te jur pe Dumnezeu sa nu ma chinuiesti. Caci ii zicea: Iesi duh necurat din omul acesta. Si l-a intrebat: Care iti este numele? Si I-a raspuns: Legiune este numele meu, caci suntem multi. Si il rugau mult sa nu-i trimita afara din acel tinut. Iar acolo, langa munte, era o turma mare de porci, care pastea. Si L-au rugat, zicand: Trimite-ne pe noi in porci, ca sa intram in ei. Si El le-a dat voie. Atunci, iesind, duhurile necurate au intrat in porci si turma s-a aruncat de pe tarmul inalt, in mare. Si erau ca la doua mii si s-au inecat in mare. Iar cei care-i pasteau au fugit Si au vestit in cetate si prin sate. Si au venit oamenii sa vada ce s-a intamplat. Si s-au dus la Iisus si au vazut pe cel demonizat sezand jos, imbracat si intreg la minte, el care avusese legiune de demoni, si s-au infricoSat. Iar cei ce au vazut le-au povestit cum a fost cu demonizatul si despre porci. Si ei au inceput sa-L roage sa se duca din hotarele lor. Iar intrand El in corabie, cel ce fusese demonizat il ruga ca sa-l ia cu El. Iisus insa nu l-a lasat, ci i-a zis: Mergi in casa ta, la ai tai, si spune-le cate ti-a facut tie Domnul si cum te-a miluit. Iar el s-a dus si a inceput sa vesteasca in Decapole cate i-a facut Iisus lui; Si toti se minunau."

Evanghelia dupa Luca 8:26-39, "Si au ajuns cu corabia in tinutul Gerghesenilor, care este in fata Galileii. Si iesind pe uscat, L-a intampinat un barbat din cetate, care avea demon si care de multa vreme nu mai punea haina pe el si in casa nu mai locuia, ci prin morminte. Si vazand pe Iisus, strigand, a cazut inaintea Lui si cu glas mare a zis: Ce ai cu mine, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu Celui Preainalt? Rogu-Te, nu ma chinui. Caci poruncea duhului necurat sa iasa din om, pentru ca de multi ani il stapanea, si era legat in lanturi si in obezi, pazindu-l, dar el, sfaramand legaturile, era manat de demon, in pustie. Si l-a intrebat Iisus, zicand: Care-ti este numele? Iar el a zis: Legiune. Caci demoni multi intrasera in el.  Si-L rugau pe El sa nu le porunceasca sa mearga in adanc. Si era acolo o turma mare de porci, care pasteau pe munte. Si L-au rugat sa le ingaduie sa intre in ei; Si le-a ingaduit. Si, iesind demonii din om, au intrat in porci, iar turma s-a aruncat de pe tarm in lac si s-a inecat. Iar pazitorii vazand ce s-a intamplat, au fugit si au vestit in cetate Si prin sate. Si au iesit sa vada ce s-a intamplat si au venit la Iisus si au gasit pe omul din care iesisera demonii, imbracat si intreg la minte, sezand jos, la picioarele lui Iisus Si s-au infricosat. Si cei ce vazusera le-au spus cum a fost izbavit demonizatul. Si L-a rugat pe El toata multimea din tinutul Gerghesenilor sa plece de la ei, caci erau cuprinsi de frica mare. Iar El, intrand in corabie, s-a inapoiat. Iar barbatul din care iesisera demonii il ruga sa ramana cu El. Iisus insa i-a dat drumul zicand: intoarce-te in casa ta si spune cat bine ti-a facut tie Dumnezeu. Si a plecat, vestind in toata cetatea cate ii facuse Iisus."

Pe de alta parte, nu putem trece cu vederea locul unde Iisus a facut exorcizarea. Gadara (sau Gerasa) era un teritoriu al oamenilor ce nu aderasera la credinta iudeica, in afara zonei iudeice a Palestinei. Un alt indiciu ce sprijina ipoteza ca cei demonizati nu erau evrei este ca ca traiau printre morminte, niste locuri ale necurateniei (Numerii 19:11), si ca existau niste porci pe aproape. Un pasaj interesant de a fi alaturat este cel din Isaia 5:2-5: "Oameni care intaratau fara incetare fata Mea jertfind in gradini si pe lespezile acoperisului ardeau miresme; Stateau in morminte si mancau in crapaturi de stanca, mancau carne de porc, ale caror vase erau pline de mancaruri spurcate Si care ziceau: "Da-te inapoi, nu te apropia de mine, caci eu sunt sfant fata de tine!" - Acestia sunt ca un fum care se urca in narile Mele, o vapaie care arde fara sfarsit."

Isaia ii descrie pe cei rebeli in fata lui Dumnezeu, care traiau printre morminte si mancau porci, asa ca ne putem gandi ca Marcu voia sa ne atraga atentia asupra acestui pasaj pentru a ne sugera ce fel de persoane sunt demoniacii.

Un alt lucru care ne sugereaza ca demoniacii erau neevrei este felul cum se adreseaza Mantuitorului, "Iisuse, Fiul lui Dumnezeu," o expresie ce apartinea mai curand oamenilor neinrolati in credinta iudaica.

Unii comentatori sunt de parere ca istorisirea lui Marcu este o aluzie la o intoarcere simbolica in Egipt. Din aceasta perspectiva, aruncarea in mare a porcilor reprezenta plecarea spre Egipt a neevreilor, avand drept scop sa  ii faca si pe ei parte a Imparatiei lui Dumnezeu. In aceeasi interpretare, inecul porcilor este vazut ca si inecul soldatilor egipteni din Exod / Iesirea 15:4.

Pe langa puterea lui Iisus de a alunga demonii din oameni, de a face exorcizari, ce alte pilde, invataminte trageti din evenimentul Vindecarii celor doi demonizati din tinutul Gadarei?



Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Pilda vindecarii slugii sutasului | Duminica vindecarii slugii sutasului

Pilda Infricosatoarei Judecati | Duminica Infricosatoarei Judecati

Pilda celor zece leprosi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postare prezentată

Sfântul Nicolae – Tradiții și obiceiuri din Europa

În cele mai multe părti ale Europei, Sfântul Nicolae, sărbătorit în ziua de 6 decembrie, este cunoscut ca cel mai darnic personaj religios ...