vineri, 17 octombrie 2014

Pe cine alegi sa omori? | Problema tramvaiului

Daca ai fi pus in  situatia de a omori pe cineva pentru a salva mai multi oameni, poate chiar intrega umanitate, cum crezi ca ai reactiona? Ai fi in stare sa iti pastrezi sangele rece ori sa treci peste considerentele tale morale si sa ucizi pentru o cauza nobila sau care, din punct de vedere logic, te indreptateste sa faci un astfel de lucru abominabil? Ei bine, asa-zisa problema a tramvaiului te poate face sa intelegi mai bine daca poti lua sau nu o astfel de decizie fundamentala...

Pe cine alegi sa omori?
Pe cine alegi sa omori?
Problema tramvaiului este formulata, de obicei, astfel: Un tramvai se indreapta cu viteza spre cinci oameni legati pe sine, incapabili sa se miste. Tu esti in apropierea lor, in dreptul unui macaz. Daca schimbi pozitia macazului, tramvaiul o va lua in alta directie, pe alte sine, trecand peste numai o singura persoana imobilizata acolo. Nu ai posibilitatea de a aseza macazul intr-o pozitie care sa-ti permita sa-l deraiezi, fara a a calca astfel pe nimeni. Ai asadar, doua optiuni: 1) Nu faci nici un gest, si lasi tramvaiul sa ii omoare pe cei cinci oameni; 2) Schimbi macazul, in asa fel incat tramvaiul sa omoare numai un singur om, aflat pe cealalta linie. Care este alegerea ta corecta?

Nu-i asa ca o astfel te problema iti poate da batai de cap? La urma urmei, trebuie astfel sa optezi pentru cine traieste si cine moare! Cum ai proceda intr-o astfel de situatie? Pe de o parte, daca nu faci nimic pentru a schimba directia tramvaiului, te poti acuza cumva pentru moartea celor cinci oameni, fara a fi totusi responsabil in mod direct de acest lucru. Pe de alta parte, daca schimbi macazul, ii salvezi pe cei cinci, insa esti direct responsabil de moartea acelui singur om aflat pe cealalta linie de tramvai...

Un utilitarist, adica o persoana care gandeste extrem de practic ori logic, si isi lasa deoparte orice fel de emotivitate, poate decide ca tramvaiul sa o ia pe acel traseu pe care poate omori un singur om. Dintr-un alt punct de vedere, pe care l-am mentionat mai inainte, aportul adus la uciderea cuiva (chiar si prin schimbarea unui macaz) te poate transforma intr-un ucigas.

La origine, in acest experiment etic, introdus de Philippa Foot, in anul 1967, problema se punea in acest fel:
Sa presupunem ca un judecator se confrunta cu un fel de revolta, cu numerosi oameni indignati care cer ca un acuzat sa fie condamnat pentru o anumita crima, amenintand ca, in caz contrar, va fi linsat de catre ei. Desi nu se poate dovedi ca cel acuzat este cu adevarat faptasul acelei abominabile fapte, judecatorul se hotaraste sa impiedice o mare varsare de sange (implicand confruntarea dintre oamenii revoltati si fortele de ordine) condamnandu-l totusi (posibil fiind nevinovat) la moarte si punand imediat in aplicare decizia sa.

Intr-un alt exemplu, pilotul unui avion care este pe cale sa se prabuseasca trebuie sa decida daca aparatul sau de zbor sa se loveasca de pamant intr-o zona mai mult sau mai putin populata. Unii oameni, aflati in locul sau, pot alege sa faca cat mai multe victime zicandu-si: "Dupa mine, potopul! Daca mor eu, de ce sa nu ii duc pe lumea cealalta pe cat mai multi?" Alte persoane, constranse de constiinta ori foarte rationale, ar putea incerca sa reduca la minimum numarul de victime ale accidentului aviatic.

Problema tramvaiului in varianta cu omul gras

Un tramvai vine in mare viteza spre cinci oameni incatusati de sine. Tu te afli pe un pod, si poti opri sau devia tramvaiul numai daca arunci un obiect greu in fata lui. Tocmai atunci, trece prin dreptul tau un barbat foarte gras. Ai, asadar, sansa de a ii salva pe cei cinci oameni numai daca il arunci pe barbatul cel gras in fata tramvaiului! Cum procedezi?

Problema tramvaiului a facut obiectul a numeroase teste psihologice de-a lungul anilor, in majoritatea dintre ele, participantii la studiu alegand in proportie de circa 90% sa omoare un singur om in loc de cinci. In unele sondaje, datele problemei au fost usor modificate... Atunci cand omul singur aflat pe sina de tramvai a fost identificat cu o ruda ori cu o persoana iubita, cei testati au fost mai putin convinsi ca viata lui trebuia sa fie sacrificata pentru a-i mentine in viata pe ceilalti cinci oameni!


Articole din acelasi domeniu:

Ce iei cu tine daca iti ia foc casa?

Care este profilul tau psihologic? | Test de personalitate

Test de personalitate: Deseneaza un copac

9 comentarii:

geo spunea...

Cred ca mai este o optiune... daca sunt la fata locului si am puterea de a schimba macazul, atunci pot sa ma asez eu in fata tramvaiului pentru a-l opri (astfel cei sase oameni vor fi salvati).

Filme online subtitrate spunea...

Interesant Geo... sa inteleg ca tu ti-ai da viata pentru a salva ”lumea”? Toata stima... Probabil as face la fel, dar ma gandesc ca tramvaiul ar merge mai departe dupa ce ma macelareste pe mine... A doua problema e ca nu stim ce fel de persoane sunt cele legate de sine... Daca cei 5 sunt mari teroristi iar cel legat singur e omul care va face cel mai bine in lumea? Eu nu pot si nimeni nu poate decide cine traieste sau nu, decat bunul Dumnezeu, dar daca as fi pus in situatia tramvaiului as alege sa salvez 5 vieti decat una... O seara placuta

Anonim spunea...

,,....esti direct responsabil de moartea acelui singur om....''
cu siguranta as alege moartea unui singur, si as fi ,,responsabil'' de salvarea altor cinci !
In schimb la faza cu o ruda......, e complicat ! :)

Anonim spunea...

Nu se poate sa facem un semn vatmanului in care sa ii sugeram sa franeze?
Sau sa ii dam la o parte pe acei oameni de pe linia de tramvai.(eventual cerem ajutor)

Diana Popescu spunea...

Nu, nu se poate, trebuie sa alegi una din cele doua variante.

Anonim spunea...

daca cei 5 ar fi parlamentari care dorm pe banii nostri ...CU TOATA VITEZA INAINTE.

Diana Popescu spunea...

Cu chestia asta chiar ca m-ai facut praf!

Nelu spunea...

Eu nu inteleg care este relevanta testului.
Ce nu demonstrez daca deviez tramvaiul si ce demonstrez daca merg inainte ?
Tare sunt curios...

Anonim spunea...

Pentru testul cu tramvaiul am urmatoare rezolvare: daca varianta salvarii tuturor este exclusa din start prin oprirea pur si simplu a tramvaiului sau dezlegarea lor de pe sine atunci aleg sa nu fac nimic pentru a nu fi complice la moartea nici a unui singur om nici a celorlalti cinci oameni si pentru a nu ai avea pe constiinta - vinovat este cel care a pierdut tramvaiul de sub control si a celui care i-a legat pe acei oameni de sine.
Cu alte cuvinte nu este dreptul meu sa aleg cine sa moara si cine sa traiasca din cei 6 oameni.
Insa daca ar fi cineva din familie atunci as fi tentat sa omor pe altii pentru a-mi salva familia dar nu sunt sigur daca as merge atat de departe chiar si pentru cineva apropiat.
George Leurzeanu