miercuri, 17 aprilie 2013

De ce mancam tot ce ni se pune in fata?

Cand ni se aseaza pe masa, in fata noastra, o farfurie cu mancare, tindem sa ne supunem sfatului sau chiar poruncii mamei ramase in mintea nostra inca din copilarie, lasand farfuria goala. In randurile, de mai jos, va sugerez cateva metode de a va infrana inclinatia de a manca peste masura, indiferent cat de mult ati fi tentati sa va supraalimentati...

Impusul ocazional de a ne indopa cu mancare este inevitabil uneori, si nu este deloc un lucru foarte rau. Dar atunci cand avem predispozitia de a manca prea mult zi de zi, nu avem cum evita "castigarea" in greutate si senzatia de moleseala si suprasaturatie de dupa mese. Chiar da ca stiinta nu ne ofera explicatiile complete ale acestui fenomen , ne da totusi cateva indicii demne de a fi luate in seama.

Cei mai multi dintre noi nu stiu cum sa se opreasca  din a manca. De cate ori ti s-a intamplat sa mananci pana ultima firimitura o punga de chipsuri proaspat cumparata? Pune-i cuiva in fata o farfurie cu o mancare delicioasa, si vei constata adeseori, ca acea persona nu se poate opri din ingurgitat pana cand nu ramane nimic in farfurie!

Psihologul comportamentalist Matt Wallaert explica: "Nimeni nu poate manca numai un sfert ori o jumatate de mar. Marul reprezinta un lucru intreg, asa ca nu te poti stapani sa nu-l infuleci pe tot. La fel se petrece in cazul unei pungi de chipsuri, indiferent cat de mare este aceasta. De cele mai multe ori, nu stim sau nu putem sa ne oprim la timp din a manca, nu conteaza daca este vorba despre o farfurie, o punga, un pachet cu mancare pentru la serviciu sau la scoala." Unii oameni care, culmea, tin la silueta lor, nu reusesc sa se controleze cum se alimenteaza, mai ales atunci cand au de a face cu gustari mici, marunte, precum chipsuri sau popcorn. Ei gandesc ca nu aduna astfel multe calorii, fara a mai lua in seama cat de multe sunt bucatelele pe care si le baga pe gura. De obicei, mancam tot ce ni se pune sau ne punem in fata pentru ca nu avem din partea organismului nici un semn clar cand ar trebui sa ne oprim, indiferent daca avem de a face cu junk food sau o mancare sanatoasa.

A pastra masura in felul cum te alimentezi este usor de spus, dar greu de facut. Cand mananci la un restaurant sau iti pregatesti singur mancarea ai tendinta de a-ti supraincarca stomacul. Asadar, atunci cand iti faci singur de mancare este necesar sa nu iti faci niciodata prea multa! Nu este deloc un lucru usor, dar il poti invata cu timpul.

Pe de alta parte, chiar daca ai impulsul de a te "indopa", incearca sa te orientezi spre un tip de alimentatie cat mai sanatos. Spre exemplu, poti alege un bol cu cereale sau salata de fructe in locul unei pizza.

Problema cu supraalimentatia provine frecvent din pricina felului cum cum este ambalata mancarea: o punga de floricele pentru cuptorul cu microunde, o punga de biscuiti ori o cutie de bomboane. In acest caz, este indicat sa pui ceea ce ai impachetat sau ambalat intr-o farfurie putand, in acest mod, sa realizezi mai usor cat ai ingurgitat atunci cand ajungi la fundul farfuriei.

Una din ideile ce ne poate fi de mare folos este cea a "mancatului constient". Adeseori, ne hranim fara a fi atenti la ceea ce facem (mai ales in fata televizorului). Daca suntem cat se poate de atenti la ce si cat mancam ne putem opri la timp de la masa. Totodata constientizarea felului cum ne alimentam presupune sa luam inghitituri de mancare cat mai mici si sa le mestecam cat mai mult. In acest fel, ne putem potoli foamea fara a ne hrani mai mult decat ne este necesar.

Copyright © diane.ro

Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Metode simple de a slabi

Mintea ne poate pacali foamea ? | O noua metoda de cura de slabire ?

Mancarea in proverbe, expresii si zicale romanesti

3 comentarii:

Maria spunea...

Depinde si de persoane, de perioade. Eu am tendinta de a manca aproape orice in momentul in care stomacul ma constrange.

Catalin spunea...

Deci...eu as vrea sa fiu o astfel de persoana, dar nu sunt prea gurmand de felul meu...

Anonim spunea...

Dupa parerea mea, mancarea ar trebui portionata ( cum este scris mai sus), astfel incat tendinta de a ne supraalimenta sa fie infranata. Astfel, pentru cele 6 grupe alimentare avem: 6-11 portii de produse cerealiere, 5 sau chiar mai multe portii de legume ( aici intra si cartoful care trebuie consumat cu masura), 3-4 portii de fructe, 2-4 portii de proteine de origine animala sau vegetala, 2-3 portii de branzeturi si 5-6 portii de grasimi si dulciuri, toate acestea in functie de varsta, sex, greutate corporala si inaltime si activitate fizica. Ca sa vedeti ce inseamna o portie, puteti sa cautati un tabel cu grupele alimentare in care se explica si in ce consta o portie. Astfel stiu sa controlez cat mananc fara sa ma privez de nimic sau sa imi pun in pericol silueta. Sper ca am fost de ajutor. :D