vineri, 31 ianuarie 2014

Pilda Cananeencii | Duminica Cananeencii

Pilda Cananeencii, din Evanghelia dupa Matei 15:21-28, citita in biserica in Duminica Cananeencii, este una din cele mai controversate sau neintelese parabole ale lui Iisus. Iisus pare aici, la prima vedere, sa-si contrazica cumva preceptele si misiunea pe care o are pe pamant. Asa sa fie oare? Va ofer, mai jos, doua interpretari ale acestei pilde. Care din ele credeti ca este mai aproape de adevarata lucrare a lui Iisus pe pamant?

Sa citim mai intai cu atentie Pilda Cananeencii, asa cum este scrisa in Biblie:

"Si iesind de acolo, a plecat Iisus în partile Tirului si ale Sidonului. Si iata o femeie cananeeanca, din acele tinuturi, iesind striga, zicand: Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rau chinuita de demon. El însa nu i-a raspuns nici un cuvant; si apropiindu-se, ucenicii Lui Il rugau, zicand: Slobozeste-o, ca striga in urma noastra. Iar El, raspunzand, a zis: Nu sunt trimis decat catre oile cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a inchinat Lui, zicand: Doamne, ajuta-ma.  El insa, raspunzand, i-a zis: Nu este bine sa iei painea copiilor si s-o arunci cainilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar si cainii mananca din faramiturile care cad de la masa stapanilor lor. Atunci, raspunzand, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti. Si s-a tamaduit fiica ei in ceasul acela."

Pilda Cananeencii - O prima interpretare

Asa cum spuneam mai sus, putem fi luati prin surprindere de felul cum Iisus o trateaza pe femeia cananeeanca. Aceasta atitudine pare a nu se potrivi  fiintei sale intelepte si milostive. Cananeeanca se roaga pentru fiica ei, dar el pare a nu o lua in seama. Ea foloseste apoi aproape aceleasi cuvinte ca si Petru, cand se ineca, "Miluieste-ma, Doamne!". Daca Iisus nu a pregetat sa isi intinda mainile pentru a-l salva pe Petru, in acest caz El continua sa o ignore pe femeie.

Cananeeanca nu se da batuta, desi Iisus pare a nu o baga in seama. Daca cineva te ignora, cum crezi ca ai reactiona? De cele mai multe ori, poate ca te-ai simti ranit in orgoliu, poate ca te-ai mania, si te-ai indeparta, aruncand cuvinte de ocara. Poate. Cananeeanca nu isi poate permite "luxul" de a se mania. Ea este disperata si refuza sa fie desconsiderata. Ea striga, perseverand in rugamintea ei de a-i fi vindecata fiica.

Ucenicii se apropie de El si il roaga sa o alunge. Ea pare a-i calca pe nervi! "Slobozeste-o!" Se poarta oare Iisus rau? Trece El printr-o pasa proasta sau exista alt motiv al comportamentului sau ciudat? Atunci cand ucenicii ii spun sa o indeparteze, Iisus apeleaza la intelegerea, la credinta lor: "Nu sunt trimis decat catre oile cele pierdute ale casei lui Israel." Ca si cum ar spune: Fratii mei, oamenii poporului meu, sunt grija mea cea dintai.

Cananeeanca da dovada de un foarte mare curaj atunci cand ii cere ajutorul lui Iisus. Cananeenitii ii urau pe evrei si, la randul lor, erau priviti cu ura de catre evrei. De fapt, evreii obisnuia sa ii numeasa "caini."

Intr-un fel sau altul femeia ii da deoparte pe ucenici, nu accepta drept raspuns tacerea lui Iisus si ingenuncheaza in fata Lui: "Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David! " Ea este disperata, dar perseverenta in lipsa ei de putere. "Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David! "

Iisus o refuza iar, chiar pare sa o jigneasca  cumva: "Nu este bine sa iei painea copiilor si s-o arunci cainilor."  Cananeeanca nu ia in seama aceasta aparenta ofensa. De fapt, ii da o replica memorabila lui Iisus, ii spune ceva de genul "numeste-ne pe noi, cananeenitii, cum vrei, nu-mi pasa", sau cu cuvintele din Evanghelia dupa Matei: "Da, Doamne, dar si cainii mananca din faramiturile care cad de la masa stapanilor lor."

Replica inspirata a femeii il impresioneaza pe Iisus: "O, femeie, mare este credinta ta!" Ea reuseste astfel sa "rupa" tacerea Lui, sa se ridice deasupra vorbelor Sale dispretuitoare fata de poporul ei, numai si numai pentru a-i fi implinita rugamintea. "O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti. Si s-a tamaduit fiica ei in ceasul acela.""

In interpretarea de mai sus a Pildei Cananeencii, se pare ca acest incident schimba esential  orientarea misiunii lui Iisus. Lucrarea Sa nu se mai limiteaza numai la evrei, ci se indreapta si catre ne-evrei.

Pilda Cananeencii - A doua interpretare

Daca, de fapt, Iisus nu a refuzat deloc sa o ajute pe femeie, nu a determinat-o sa il implore si nu i-a asemuit neamul cu niste caini?

Iisus  daduse un invatamant important ucenilor Sai in Ioan 3:16 : "Caci Dumnezeu asa a iubit lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede in El sa nu piară, ci sa aiba viata vesnica."
De asemeni, ii indrumase, potrivit Evangheliei dupa Matei 7:8 : "Ca oricine cere ia, cel care cauta afla, si celui ce bate i se va deschide."
Iisus le aratase asadar ucenicilor Sai cat se poate de clar si direct ca imparatia cerurilor este deschisa oricui crede, catre toti si oricine care Il cauta.
Cu toate acestea, ucenicii nu intelesesera vorbele Lui. Ei credeau inca in oamenii "alesi", asa cum stiau din Torah. Iisus le explicase ca ei nu erau "alesi" in intelesul lui Israel, ci fusesera alesi dintre alti oameni pentru a-i fi martori, pentru a-L adeveri, ca slujitori ai cuvantului Sau, ca servitori ai oricarui om ce ii putea auzi si crede in marturia lor despre Iisus. In pofida acestor lucruri, ei nu intelesesera...

Potrivit acestei interpretari, Iius nu i-a spus la inceput nici un cuvant Cananeencii pentru a-i pune pe ucenicii Sai in fata unei vii parabole. El le deslusea inimile si voia sa ii calauzeasca intru slujirea adevarului, si nu a greselii. El stia, desigur, ca evreii ii considerau pe cananeeni "necurati" si ii vedeau drept niste "caini." Cananeenii nu erau circumscrisi, iar omenilor din poporul lui Israel nu le era ingaduit sa isi lase copiii sa se casatoreasca cu cei din acest neam. Iisus intelegea punctul de vedere al ucenicilor Sai si isi dorea totusi sa le curete inimile. Drept dovada ca ucenicii nu erau inca patrunsi de mesajul lui Iisus, ei au zis: "Slobozeste-o, ca striga in urma noastra."
Iisus le-a dat de inteles insa ca femeia era o oaie pierduta a casei lui Israel, care Ii auzise cuvantul, credea in El, iar El venise pe pamant pentru oameni ca ea, pentru "oile ratacite."

Cananeeanca, identificata drept adevaratul Israel, recunoscuta drept o "oaie pierduta", o autentica credincioasa, vine apoi la Iisus, ingenuncheaza in fata Lui si il roaga: "Miluieste-ma, Doamne!" Femeia crede cu adevarat ca Iisus sosise pentru toti si oricine  Il cauta si crede in El. Ucenicii il auzisera pe Iisus vorbind despre "toti si oricine", dar nu se incredeau in acest mesaj. Asadar, in aceasta parabola, ucenii sunt necredinciosii. Din aceasta cauza Iisus ii spune cananeencii: "O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti."

Iisus a rasturnat astfel cu 180 de grade asteptarea ucenicilor. Ei o vedeau pe cananeeanca  drept "un caine", insa Iisus a recunoscut-o drept o femeie de mare credinta, "o oaie ratacita", si s-a referit cumva implicit la ucenicii Sai drept "caini", oameni incapabili de a recunoaste adevarat chemare a Lui.

Femeia i-a replicat: "Da, Doamne, dar si cainii mananca din faramiturile care cad de la masa stapanilor lor." Se sugereaza astfel ca ucenicii nu au inteles pe deplin cuvintele lui Iisus, ca se hranesc numai cu farimituri ale credintei propavaduite de El. Nu este intaia oara cand Iisus isi mustra ucenicii pentru neintelegerea ori lipsa lor de credinta.


Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Pilda lui Zaheu Vamesul | Duminica lui Zaheu

Pilda samariteanului milostiv

Pilda celor zece leprosi

Un comentariu:

Anonim spunea...

Da, iti multumesc! Am ramas profund dezamagit. Daca pentru tine comentariul pe care tocmai l-ai sters intra in categoria "adresari injuriose sau suburbane", inseamna ca nu ar mai trebui sa pretinzi ca ai anumite principii atata timp cat nu accepti si alte puncte de vedere si corectari. Sau poate iti place sa iti arogi functia de dictator pe acest blog. Pacea fie cu tine!