sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Pilda lui Zaheu Vamesul | Duminica lui Zaheu

In traditia bisericii crestin ortodoxe, pilda lui Zaheu Vamesul, marturisita in biserica in asa-zisa duminica a lui Zaheu Vamesul, are loc in ultima duminica dinaintea inceperii Postului Pastelui. Este cel dintai semn al debutului unui nou ciclu pascal. Se pare ca aceasta parabola  fost aleasa din acest punct de vedere din cel putin doua motive: Iisus i-a spus lui Zaheu sa coboare din copac (un simbol al indemnului divin catre umilinta) si cainta de care a dat apoi dovada Zaheu.

Iata pilda lui Zaheu Vamesul, asa cum o poti gasi in Biblie, in Evanghelia dupa Luca, 19: 1-10: "Si intrand, trecea prin Ierihon. Si iata un barbat, cu numele Zaheu, si acesta era mai-marele vamesilor si era bogat. Si cauta sa vada cine este Iisus, dar nu putea de mulţime, pentru ca era mic de statura. Si alergand el înainte, s-a suit într-un sicomor, ca sa-L vada, caci pe acolo avea sa treaca. Si cand a sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis catre el: Zahee, coboara-te degraba, caci astazi în casa ta trebuie sa raman. Si a coborat degraba Si L-a primit, bucurandu-se. Si vazand, toti murmurau, zicand ca a intrat sa gazduiasca la un om pacatos. Iar Zaheu, stand, a zis catre Domnul: Iata, jumatate din averea mea, Doamne, o dau saracilor si, daca am napastuit pe cineva cu ceva, întorc împatrit. Si a zis catre el Iisus: Astazi s-a facut mantuire casei acesteia, cacisSi acesta este fiu al lui Avraam. Caci Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut."

Multi invatati crestini au vazut parabola lui Zaheu din perspectiva asocierilor ei cu alte pasaje din Luca. Uni au legat-o de povestea conducatorului avut (18:18–24),de  vindecarea orbului  (18:35–43), de fiica lui Avraam (13:16) si de cea a vindecarii a slabanogului (5:18–26). Altii au vazut-o a fi conectata cu cu vamesii si fariseii (18:9–14). In acelasi timp, unii invatati au crezut ca aceasta pilda se leaga cu cea  vaduvei (18:1–5) si cea a copiilor venind spre Iisus (18:15–17). Se sugereaza, in acest fel, ca Zaheu avea un statut social la fel de coborat ca si saraca vaduva, vamesii, sarmanii copii si orbul intalnit de Hristos.

In Luca, 19, verseturile 2 si 3, se precizeaza clar ca Zaheu este sef al vamesilor, ca este bogat, putin capabil a intrezari cine este Hristos, si cu o viziune intelectuala redusa. Din aceasta perspectiva, Zaheu este asociat cu pilda fariseilor si   a vamesilor. In astfel de texte, fariseii zic ca sunt intru totul inclinati catre credinta, in vreme ce vamesii marturisesc se roaga Domnului sa aiba mila de ei, intrucat recunosc a fi pacatosi.

Desi Zaheu incerca sa il vada pe Iisus, dar intrucat "nu putea de multime, pentru ca era mic de statura," el se aseamana cu copii adusi in fata lui Iisus ("lasati copii sa vina la mine") (18:15–17) si cu cu orbul ce isi doreste vindecarea (18:35–43). Cumva, Zaheu nu il poate vedea pe Iisus din pricina multimii necredinciosilor, dar are pana la urma putinta de a zari cu cine are de a face. Intr-un anume mod, Zaheu pare a fi orbit, dar isi deschide ochii catre Mantuitor.

Pana la urma, Zaheu este un zeu al banilor, un idol care se apleaca in fata lui Dumnezeu, si ne aduce inca odata aminte de faptul ca putem fi impliniti si curati fara mari posesiuni materiale, fara a cumpara mari hectare de pamant, suflet si minciuna.

Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Parabola lingurilor | O poveste cu talc

Pilda samariteanului milostiv

Pilda celor zece leprosi

3 comentarii:

Anonim spunea...

Dianaaaa...sagetatorii ce fac in luna februarie?! Multumesc mult:)

Diana Popescu spunea...

Tocmai am publicat horoscopul Sagetatorului pentru februarie 2014

Maria spunea...

Sincer sa fiu, chiar nu stiam ca Zaheu este considerat un zeu al banilor..